Dersin Adı | Yaşlanan Toplum |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 320 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencileri yaşlılık sosyolojisinin temel kavramları ve tartışmalarıyla tanıştırmak. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders yaşlılık alanının kendine özgü dinamiklerini ve sorunlarını yaşlılığa ilişkin teorileri inceleyerek tartışır. Yaşlı nüfusun ekonomik, sosyal ve kültürel yaşam örüntülerini kültürler arası bir perspektifle anlamaya çalışır. Bunun yanısıra, yaşlı kesimlerin yaşam aranjmanlarını ve onlar için üretilen ya da üretilmesi gereken sosyal politikaları incelemeye çalışır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Yaşlılık sosyolojisine Giriş | L.J. Malcolm (ed.), The Cambridge Handbook Of Age And Aging, 2005, Cambridge University Press, Chapter 1.1 and 1.2 |
3 | Yaşlılığın Sebepleri ve Sonuçları | E. B. Palmore, Ageism: Negative And Positive, 1999, Springer Publisher Company, Part 2 |
4 | Yaşlılık Kuramları | J. Quadagno, Aging and the Life Course: An Introduction to Social Gerantology, 1999, The McGrawHill Companies, Chapters, 5,6,7 Suggested reading: A.G. Baran “Yaşlılığın Anlamı Üzerine Niteliksel Araştırma”, II.Ulusal Yaşlılık Kongresi Kitabı, 2003, 9 12 Nisan, Denizli: 121 140. |
5 | Sosyal Refah Devleti ve Yaşlılık Politikaları | J. Quadagno, Aging and the Life Course: An Introduction to Social Gerantology, 1999, The McGrawHill Companies, Chapter 4 G. E. Andersen, et al. (ed), Why Do We Need a New Welfare State, in J. Myles, “A New Social Contract for the Elderly”, 2002, Oxford University publications, pp. 130 173. |
6 | Ara Sınav I | |
7 | Yaşlılığın Sosyal Yönleri | J. Quadagno, Aging and the Life Course: An Introduction to Social Gerantology, 1999, The McGrawHill Companies, Chapters 8,9 N. Agahi and M.P. Parker, “Leisure activities and mortality: Does gender matter?”,Journal of Aging and Health, 2008, 20(7): 855 871. |
8 | Yaşlılar için Yaşam Aranjmanları | J. Quadagno, Aging and the Life Course: An Introduction to Social Gerantology, 1999, The McGrawHill Companies, Chapters 10, 13 A. Bukov, I. Maas, and T. Lampert, “Social participation in very old age: Cross sectional and longitudinal findings from BASE”, Journal of Gerontology, 2002, 57(6): 510 517 |
9 | Başarılı Yaşlanma ve Yaşam Kalitesini Yükseltme | P. Baltes & M. Baltes, Succesful Aging: Perspectives From The Behavioral Sciences, Cambridge University Press 1993, pp.4, 5, 1927. C. Borg et al., “Life satisfaction in 6 European countries: The relationship to health, selfesteem, and social and financial resources among people (aged 65 89) with reduced functional capacity”, Geriatric Nursing, 2008, 29(1), 48 57. |
10 | Yaşlı İstismarı, Cinsiyet ve Yaşlanma | S. Crichton et al., “Elder Abuse Feminist and Ageist Perspectives”, Journal Of Elder Abuse & Neglect, 1999, 10(34), 115 130 J.C. Henrard, J. C. “CulturalProblems of Aging Especially Regarding Gender and Intergenerational Equity”, Social Science & Medicine, 1996, 43 (5), 667 680. |
11 | Alan Çalışmaları: Türkiye’de Yaşlı Kuşağın Statüsü | T. Ünalan, “The Status of the Old Age Population in Turkey” in Nüfusbilim Dergisi, 2000, 22 (1) pp. 25 35, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Suggested reading: A.G. Baran, “Türkiye’de Yaşlılık Politikalarının Sosyolojik Analizi”, I. Ulusal Yaşlılık Kongresi Kitabı, 2001, 10 11 Ekim, Ankara: 256 277. |
12 | Ara Sınav I | |
13 | Alan Çalışmaları: Türkiye’de Göc ve Kuşaklararası Dayanışma | Kalaycıoğlu, S. ve H. RittersbergerTılıç (2000). “Intergenerational Solidarity Networks of Instrumental and Cultural Transfers within the Migrant Families in Turkey.” Aging And Society. Cilt:20. ss. 523 542. Suggested readings: S. Kalaycıoglu, and H. Rittersberger Tılıç, H. (2001). “Yaşlı ve genç kuşaklar arasında sosyal, kültürel, ekonomik bağların ailenin refah düzeyine etkisi”, Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 1(2):65 75. Ö. Arun, “Yaşlı bireyin Türkiye serüveni, kaliteli yaşlanma imkanı üzerine Senaryolar”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2008, 7(2): 313 330. |
14 | Yaşlılıkla Başetme Stratejileri | L. Demers et al., “Coping strategies and social participation in older adults”, Journal of Gerontology, 2009, 55:233 239 A. Jonker et al., “The role of coping resources on change in wellbeing during persistent health decline”, Journal of Aging and Health, 2009, 21:10 63 World NGO Forum, Final Declaration and Recommendation of the World NGO Forum on Aging: “Development and the Rights of the Elderly”, 2002, Madrid. |
15 | Dönemin Değerlendirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Bu formda belirtilen zorunlu okumalar. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 65 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 35 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 21 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest